Plānošana
Plānošanā tiek ņemtas vērā Izglītības attīstības pamatnostādnes 2021.-2027. gadam, citi politikas plānošanas dokumenti (ja attiecināms), profesionālās izglītības iestādes stratēģiskā specializācija (profesionālās izglītības iestādes dibinātāja noteiktas darba tirgū nepieciešamo speciālistu sagatavošanai atbilstošas izglītības tematiskās jomas, kurās specializējas profesionālās izglītības iestāde) un attīstības stratēģija (stratēģija, kuru profesionālās izglītības iestāde, pamatojoties uz tās dibinātāja noteikto stratēģisko specializāciju, veido savas attīstības plānošanai un kura ir terminēts — piecu gadu — profesionālās izglītības iestādes attīstības plāns, kas ietver konkrētus sasniedzamos mērķus un uzdevumus profesionālās izglītības un institucionālās attīstības jomās).
Attīstības plānošanā tiek izmantoti gan kvantitatīvi, gan kvalitatīvi dati (indikatori), kuri ļauj novērtēt izglītības iestādes darba / attīstības kvalitāti (sasniegtie rezultāti attiecībā pret mērķiem) un plānot pilnveides pasākumus. Plānošanā tiek definētas datu un informācijas ieguves metodes, tādējādi nodrošinot darba plānošanas sistēmas efektivitāti un mērķtiecību.
Plānojot izglītības iestādes darbību mērķu sasniegšanai, iestāde savā attīstības plānā nosaka:
- kas tiks darīts;
- kādi resursi būs nepieciešami;
- kurš būs atbildīgs;
- kad tam jābūt paveiktam;
- kā tiks vērtēti rezultāti.
Izglītības iestādes vadītājam nereti savā darbā ir jāiniciē un jāvada kādas pārmaiņas. Svarīgi pirms izmaiņu veikšanas izanalizēt, vai izmaiņas vispār ir iespējamas, un sīki izplānot, kā, kad un kas tās veiks. Tāpat kā uzņēmējdarbībā, arī izglītībā visi procesi ir saistīti, tāpēc noteiktas pārmaiņas izglītības iestādē nemainīgi ietekmēs citus izglītības iestādes darbības aspektus, ar kurām tās ir saistītas. Tāpēc ir svarīgi vienmēr izveidot plānu. Pārmaiņu īstenošana plānotā veidā nozīmē skaidru priekšstatu par to:
- kas jāmaina;
- kāpēc tas ir jāmaina (kāds ir pārmaiņu mērķis);
- kādi rezultāti ir jāsasniedz;
- kā tiks mērīti sasniegumi;
- kāda būs izmaiņu ietekme;
- kāds darbs jāveic, lai sasniegtu vēlamo rezultātu;
- kad darbs ir jāsāk un kad tam jābūt pabeigtam;
- kas veiks darbu;
- kādi resursi būs nepieciešami darba veikšanai.
Attīstības vai stratēģiskais plāns
Attīstības vai stratēģiskajā plānā norāda izglītības iestādes misiju, vīziju, stratēģiskos mērķus, uzdevumus, attīstības prioritātes un plānotos sasniedzamos rezultātus, komunikācijas kanālus un metodes ar potenciālajiem izglītojamiem un citām institūcijām, starptautiskās sadarbības virzienus ne mazāk kā triju gadu periodam, un to saskaņo ar izglītības iestādes dibinātāju vai ministriju, kuras padotībā ir izglītības iestāde.