Izglītības iestādes konteksts un politika, izglītības kvalitātes izpratne Latvijā
Izglītības likums paredz kvalitatīvas un tiesiskas izglītības sistēmas (izglītības process, saturs, vide un pārvaldība) izveidi, kas ikvienam nodrošina iekļaujošu izglītību un iespēju sasniegt augstvērtīgus rezultātus atbilstoši sabiedrības izvirzītajiem un valsts noteiktajiem mērķiem. Saskaņā ar Izglītības likuma 3. panta pirmajā daļā noteikto uz kvalitatīvu un iekļaujošu izglītību ir tiesības ikvienam, tādēļ valstij jāveido sistēma izglītības kvalitātes nodrošināšanai un kvalitātes sistēmas izveide un attīstība izglītības iestādē ir šīs sistēmas daļa.
Izglītības iestādes vadītājam saskaņā ar Izglītības attīstības pamatnostādnēm un dibinātāja noteiktajiem mērķiem jāveido un jāattīsta izglītības iestādes kvalitātes sistēma, kuras viens no mērķiem ir arī nodrošināt tiesisku izglītības iestādes darbību, jo nav iespējams nodrošināt izglītības kvalitāti, pārkāpjot normatīvajos aktos noteikto.
Ilgtspējīga izglītības sistēma ir viena no demokrātiskas tiesiskas valsts vērtībām. Izglītības sistēmai, no vienas puses, jābūt pietiekami stabilai un, no otras, – jābūt spējīgai pilnveidoties, lai sasniegtu izglītības mērķus iespējami augstākā kvalitātē.
Lai definētu izglītības iestādes kontekstu, svarīgi saprast iesaistītās puses un šo iesaistīto pušu vajadzības. Izglītības iestādes darbībā un izglītības procesā iesaistītās puses ir audzēkņi, pedagogi, vecāki, tehniskie darbinieki, dibinātājs, valsts iestādes, darba devēji, sadarbības partneri u.c.
Jautājumi, kuri var palīdzēt identificēt iesaistītās puses:
- Kas gūst labumu no mūsu darbības / sadarbības?
- Kādas ir viņu vajadzības?
- Ar ko mēs komunicējam saistībā ar izglītības procesu?
- Kuras organizācija ietekmē mūsu izglītības programmu, t.sk. prakšu, saturu?
Būtisks kvalitātes sistēmas aspekts ir sadarbība ar visām izglītības procesā iesaistītajām pusēm.
Izglītības iestādes politika ir noteikumu un vadlīniju kopums, kas palīdz izglītības iestādei un tās darbiniekiem sekot līdzi tās darbības atbilstībai noteiktām prasībām.
Vienai iestādei var būt izstrādātas vairāku veidu politikas, kur katrai ir savs mērķis un joma, piemēram, kvalitātes politika, drošības politika, darbības politika, konfidencialitātes politika u.c.
Kvalitātes politika ir īss paziņojums, kas atbilst izglītības iestādes mērķim un stratēģiskajam virzienam, nodrošina kvalitātes mērķu ietvaru un ietver apņemšanos izpildīt piemērotās prasības, kā arī turpināt pilnveidoties. Kvalitātes politika var būt saistīta ar kvalitāti kā tādu, iesaistīto pušu apmierinātību vai pastāvīgiem uzlabojumiem.
Kvalitātes mērķi izriet no kvalitātes politikas un tie ir izmērāmi. Kvalitātes mērķis tiek veidots, pamatojoties uz rādītājiem, kas liecina par ļoti labu izglītības iestādes darbību. Tādējādi arī izglītības iestādes izvirzītie mērķi vai attīstības vajadzības un to izpilde būs saistīta mērķi sasniegt labākus rezultātus.
Kvalitātes mērķis var būt saistīts ar izglītības procesa kvalitāti, procesu uzlabošanu vai iesaistīto pušu apmierinātību.